Kolonics Tünde

 

Kolonics Tünde vagyok. 2013-ban nyertem felvételt az a.jpgELTE - BTK Művelődéstörténet/Történelemtudományok Doktori Iskolába. Kutatási témám: A hazai XX.századi plakátok elemző bemutatása.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kolonics Tünde előadása a Pesti Bölcsész Akadémián:

 

Hazai olvasásnépszerűsítő plakátok a XX. században

 

2019. október 22., kedd 18:00. ELTE BTK Ifjúsági épület III/1.

Önálló témaválasztás alapján megkezdett kutatói munkám során szerzett tapasztalatom szerint a plakát eléggé elhanyagolt terület. Amikor plakátokról beszélünk az emberek többségének gondolati rendszerében a politikai plakátok és kulturális /színházi, mozi/ plakátok jelennek meg. Az előadások célja lenne, a kulturális, azon belül speciális, /ugyanakkor a nagy példányszám miatt is önálló egységet képező/ olvasásnépszerűsítő plakátokkal megismertetni az embereket. Ezeknek a plakátoknak a tartalma szorosan kötődik az olvasás fogalmi, tartalmi szöveges /szlogenek/ és képi /szimbólumok/ megjelenítéséhez. A plakát műfaji jellemzőivel, funkciójával és szerepével az alkotók /művészek vagy közgyűjtemények/ általánosabb értelemben a társadalom értékválasztása és véleménye is láthatóvá válik, ha olvasásról beszélünk. Az emberek általában szeretnek olvasni, vonzónak, hasznos, értékes időtöltésnek tartják. S ezt igyekeztek/nek hangoztatni is. A bemutatásukkal és elemzésükkel választ
kaphatunk a kérdésre: A plakátok hogyan hívják fel az emberek figyelmét az olvasás szeretetére? A plakát műfaj, mi indokolja ezen megnyilvánulási formát? Milyen stílusban, hogyan érvel az olvasás mellett a plakát? Ez a műfaj mennyire képes e felvállalt nemes eszmének küldetésként szerepet vállalni? Tetszenek-e ezen alkotások az embereknek? Értik-e a szándék pozitívumait? Van-e üzenetük, szerepük? Hogyan tudnak a XXI. századi modern információáramlásban az olvasásnépszerűsítő plakátok méltón részt venni? Van-e a műfajnak, mai aktualitása? Mindezeken túlmenően beszélgetést folytathatunk, az olvasás mai társadalmi értékéről, helyzetéről.

Ajánlott irodalom:

1. Válogatás a kutatás témabibliográfiából: 1972. évi téli könyvvásári közvéleménykutatás Budapesten / A vizsgálatot vezette és a jelentést írta: V. Kulcsár Júlia Bp. : M. Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése, 1973 [2], 57 p. ; 29 cm 1949-2009 : hat évtized reklámvilága : válogatás az OTP Bank Pénzügytörténeti Gyűjtemény anyagából / [írta és ... vál. Szlanka András] ; [a pénzintézet történetét írta Botos János] ; [grafikai ... szerk. Lelkes László] ; [tárgyfotók és reprod. Lelkes László és Kósa Zoltán] [Budapest] : Médiacom Kft., cop. 2009 272 p. : ill. ; 20x30 cm + 1 CD 100+1 éves a magyar plakát : a magyar plakátművészet története 1885-1986 : Műcsarnok, Budapest, ... 1986. május 23 - szeptember 14. / [a kiállítást rend. Bakos Katalin, Kemény György] [Budapest] : [Műcsarnok], 1986 208 p. : ill. ; 29 cm Advertising and popular culture / Jib
Fowles Thousand Oaks ; London : Sage Publications, cop. 1996 278 p. : ill. ; 22 cm Az aesthetika alapelemei / Benedetto Croce ; ford. Farkas Zoltán Budapest : Franklin, 1917 17 p. ; 17 cm Filozófia és kultúra : írások a modern magyar művelődéstörténet köréből / szerk. Lackó Miklós Budapest : MTA Törttud. Int., 2001 311 p. ; 24 cm A fogyasztói magatartás alapjai : [vásárlási döntés, fogyasztási minták, életstílus] / Hofmeister-Tóth Ágnes Budapest : Aula, 2008 243, [2] p. : ill. ; 25 cm A francia plakát 300 éve / katalógusterv Horváth Ferenc Budapest : [S.n.], 1977 "Játéka mindenféle szélnek" : plakát és történelem 1944-1990 ="Toy of all winds" : poster and history 1944-1990 : (kiállítás) 1991 november - 1992 február / (a kiállítást rend., a katalógust szerk. és bev. Ihász István) (Budapest) : Legújabbkori Történeti Múzeum, (1991) Jelek és szimbólumok enciklopédiája : a gondolatainkat kifejező és a környező világra adott reakcióinkat befolyásoló vizuális nyelv meghatározása és értelmezése /Mark O'Connell, Raje Airey Budapest : Jószöveg Műhely, cop. 2007 Képzőművészeti irányzatok a XX. század második felében / L. Menyhért László Budapest : Urbis Kvk., 2006 Kommunikáció / Karl Erik Rosengren Budapest : Typotex, 2004 259 p. : ill. ; 24 cm Kommunikáció, nyilvánosság,
esélyegyenlőség Magyarországon : a távírótól a Web 2.0-ig / Szekfü András [Budapest] : Gondolat : MTA-ELTE Kommunikációelm. Kutcsop., 2007 A könyvkultúra kutatásának kútfői : a könyv-, az írás, a nyomdászattörténet, a könyvtártudomány és a könyvkereskedelem szakirodalmi forrásai / Pogányné Rózsa Gabriella Budapest : Hatágú Síp Alapítvány, 2008 Könyvtári partnerkapcsolatok, kommunikációs kérdések / Vidra Szabó Ferenc Budapest : KI, 2008 143 p. ; 24 cm Közművelődési reklám és kapcsolatépítés / Nógrádi Gábor Budapest : NPI, 1983 69, [2] p. ; 20 cm Közoktatás- és művelődéspolitika : [dokumentum-gyűjtemény] / Vál. és szerk. Koncz János, Szabó G. Mária Budapest : Tankvk., 1980 446, [2] p. ; 22 cm A közösségi média helyzete az Európai Unióban : kultúra és oktatás : tanulmány / [szerző: Kern European Affairs ...] Budapest : AKTI, 2008 75 p. : ill. ; 24 cm A kultúra kis krónikája / Földiák András Salgótarján : Mikszáth Kiadói Kft., 1994 133 p. ; 20 cm A kultúra üzenete 1.0 / Németh János István ; [... az előszót írta Vekerdi László] 2., átd. kiad [Budapest] : Magyar Művelődési Intézet ; [Salgótarján] : Mikszáth Kiadói Kft., [1997] 174, [2] p. : ill. ; 21 cm Lengyel kulturális plakát / [a kiáll. szerk. Anna Rutkiewicz] 1981 A magyar kultúra útja, 1945-1985 / Köpeczi Béla ; [a bibliográfiát összeáll. Koncz Ilona] [Budapest] : Kossuth Könyvkiadó, 1986
291 p. ; 21 cm A magyar kultúra válságos évei, 1918-1927 / Olay Ferenc ; előszót írta Perényi Zsigmond Budapest : M. Nemz. Szöv., 1927 337 p. Magyar kódex / [főszerk. Szentpéteri József] ; [szerk. Stemler Gyula] ; [a Kossuth Kiadó Rt. és az Enciklopédia Humana Egyesület közös alkotása] Megjelenés: Budapest : Kossuth Könyvkiadó : Enciklopédia Humana Egyesület, 1999-2001 Terjedelem: 6 db ; 29 cm Megjegyzések: 1., Az Árpádok világa : magyar művelődéstörténet a kezdetektől 1301-ig / [szerzők: Csikhon Judit et al.] 1999 437, [5] p. : ill. + 1 CD-ROM Bibliogr.: p. 401-416. 963-09-4077-9 (kötött) 2. Az előadásokra érkezőknek ajánlott irodalom: Virányi Péter: Több mint reklámtörténelem Gondolat Kiadó, 2014 Székely János: Könyvek között KÖZDOK, 1998 Zsolt Péter: Médiaháromszög Denis Mcquail: A tömegkommunikáció elmélete OSIRIS KIADÓ KFT. Szimbólumtár http://www.balassikiado.hu/BB/netre/Net_szimbolum/szimbolumszotar.htm

Facebook esemény

süti beállítások módosítása