Puskás Anna

 

puskas.jpg

 

2012-ben szereztem diplomát Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszékén. Jelenleg az ELTE Filozófia Tanszékének Esztétika Doktori Programjában veszek részt, ahol színház és politika viszonyát kutatom a Nemzeti Színház közelmúltjának és jelenének történeti értelmezésén keresztül. 2011 októbere óta dolgozom szerkesztőként és szerzőként a Revizor Online Kritikai Portálnál, 2013 óta a Színházi Kritikusok Céhének tagja vagyok. Szabadidőmben is színházba járok.

 

 

 

 

 

Puskás Anna kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián:

 

Klasszikusok kortárs színpadi adaptációi az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színházban

 

 

A kurzus célja elsősorban az, hogy előadáselemzési szempontokkal bővítse a hallgatók már korábban elsajátított színháznézői stratégiáit. E szempontok bemutatásához Patrice Pavis Előadáselemzés című munkáját és színházi kérdőívét vesszük alapul. Minden óra egy-egy előadásból levetített részlet közös feldolgozásából áll.

A Nemzeti Színház Alföldi-korszaka azért különösen jó táptalaj az elemzési stratégiák elsajátítására, mert széles körben változtatta meg a magyar klasszikus drámákról való gondolkodást. Ám a kánonban megkövült értelmezéseknek nem hátat fordít ez a színházi nyelv, hanem éppen szembenéz velük, miközben nemcsak saját maga kerül viszonyba ezekkel, hanem nézőjéből is kiváltja az állásfoglalást.

 

I. 2014. szeptember 29., hétfő 18.00

Alföldi Róbert: János vitéz, 2009. Nemzeti Színház

Alföldi János vitézének harmadik, sokat vitatott felvonásával foglalkozunk az órán. A Kacsóh Pongrác-daljáték játékhagyománybeli helyének meghatározásával próbáljuk közösen megérteni, hogyan lesz 2009-ben Iluska „tündérlányból örömlány”.

 

II. 2014. október 6., hétfő 18.00

Mohácsi János: Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe, 2011. Nemzeti Színház

Az alkalom témája az előadások közti párbeszéd: az a folyamat, ahogy Alföldi János Vitéze és a körülötte kialakuló politikai diskurzus megteremt egy olyan előadást, amelyben Kacsóh Pongrác Petőfi Sándorrá kényszerül átváltozni.

 

III. 2014. október 13., hétfő 18.00

Alföldi Róbert: Az ember tragédiája, 2011. Nemzeti Színház

Az órán Alföldi Az ember tragédiája-rendezéséből nézünk részleteket, hogy megállapítsuk radikális újraértelmezéssel vagy egy konzervatív Madách-olvasattal állunk-e szemben.

 

IV. 2013. október 20., hétfő 18.00

Tengely Gábor: Csongor és Tünde, 2012. Nemzeti Színház
VAGY
Alföldi Róbert: Bánk bán – junior, 2009. Nemzeti Színház

A Nemzeti Alföldi-korszakában Az ember tragédiája, a Bánk bán és a Csongor és Tünde is színpadra került, tehát a magyar drámairodalom három megkerülhetetlen, klasszikus szövege. Az utolsó órán a hallgatók dönthetnek arról, hogy utóbbi kettőből melyikkel szeretnének foglalkozni.

 

Olvasmányok:

Patrice PAVIS: Előadáselemzés, Budapest, Balassi, 2003.

Patrice PAVIS kérdőíve = Theatron 1998/ősz, 64.

IMRE Zoltán: A nemzet színpadra állításai. Budapest, Ráció Kiadó, 2013.

Hans-Thies LEHMANN: Az előadás elemzésének problémái. Theatron 2000/tavasz, 46-60.

SZÁNTÓ Viktória: Tündérlányból örömlány. Egy daljáték színházi emlékezete. TDK dolgozat. Budapest, 2010.
CSÁKI Judit: Öt nemzeti év, Budapest, Libri, 2013.

 

Facebook-event

 

süti beállítások módosítása