Klasszikusok kortárs színpadi adaptációi - Puskás Anna kurzusa
Címkék: színház esztétika kurzus Mohácsi János Alföldi Róbert
2014.09.17. 22:30
Puskás Anna
2012-ben szereztem diplomát Károli Gáspár Református Egyetem Színháztudományi Tanszékén. Jelenleg az ELTE Filozófia Tanszékének Esztétika Doktori Programjában veszek részt, ahol színház és politika viszonyát kutatom a Nemzeti Színház közelmúltjának és jelenének történeti értelmezésén keresztül. 2011 októbere óta dolgozom szerkesztőként és szerzőként a Revizor Online Kritikai Portálnál, 2013 óta a Színházi Kritikusok Céhének tagja vagyok. Szabadidőmben is színházba járok.
Puskás Anna kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián:
Klasszikusok kortárs színpadi adaptációi az Alföldi Róbert vezette Nemzeti Színházban
A kurzus célja elsősorban az, hogy előadáselemzési szempontokkal bővítse a hallgatók már korábban elsajátított színháznézői stratégiáit. E szempontok bemutatásához Patrice Pavis Előadáselemzés című munkáját és színházi kérdőívét vesszük alapul. Minden óra egy-egy előadásból levetített részlet közös feldolgozásából áll.
A Nemzeti Színház Alföldi-korszaka azért különösen jó táptalaj az elemzési stratégiák elsajátítására, mert széles körben változtatta meg a magyar klasszikus drámákról való gondolkodást. Ám a kánonban megkövült értelmezéseknek nem hátat fordít ez a színházi nyelv, hanem éppen szembenéz velük, miközben nemcsak saját maga kerül viszonyba ezekkel, hanem nézőjéből is kiváltja az állásfoglalást.
I. 2014. szeptember 29., hétfő 18.00
Alföldi Róbert: János vitéz, 2009. Nemzeti Színház
Alföldi János vitézének harmadik, sokat vitatott felvonásával foglalkozunk az órán. A Kacsóh Pongrác-daljáték játékhagyománybeli helyének meghatározásával próbáljuk közösen megérteni, hogyan lesz 2009-ben Iluska „tündérlányból örömlány”.
II. 2014. október 6., hétfő 18.00
Mohácsi János: Egyszer élünk, avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe, 2011. Nemzeti Színház
Az alkalom témája az előadások közti párbeszéd: az a folyamat, ahogy Alföldi János Vitéze és a körülötte kialakuló politikai diskurzus megteremt egy olyan előadást, amelyben Kacsóh Pongrác Petőfi Sándorrá kényszerül átváltozni.
III. 2014. október 13., hétfő 18.00
Alföldi Róbert: Az ember tragédiája, 2011. Nemzeti Színház
Az órán Alföldi Az ember tragédiája-rendezéséből nézünk részleteket, hogy megállapítsuk radikális újraértelmezéssel vagy egy konzervatív Madách-olvasattal állunk-e szemben.
IV. 2013. október 20., hétfő 18.00
Tengely Gábor: Csongor és Tünde, 2012. Nemzeti Színház
VAGY
Alföldi Róbert: Bánk bán – junior, 2009. Nemzeti Színház
A Nemzeti Alföldi-korszakában Az ember tragédiája, a Bánk bán és a Csongor és Tünde is színpadra került, tehát a magyar drámairodalom három megkerülhetetlen, klasszikus szövege. Az utolsó órán a hallgatók dönthetnek arról, hogy utóbbi kettőből melyikkel szeretnének foglalkozni.
Olvasmányok:
Patrice PAVIS: Előadáselemzés, Budapest, Balassi, 2003.
Patrice PAVIS kérdőíve = Theatron 1998/ősz, 64.
IMRE Zoltán: A nemzet színpadra állításai. Budapest, Ráció Kiadó, 2013.
Hans-Thies LEHMANN: Az előadás elemzésének problémái. Theatron 2000/tavasz, 46-60.
SZÁNTÓ Viktória: Tündérlányból örömlány. Egy daljáték színházi emlékezete. TDK dolgozat. Budapest, 2010.
CSÁKI Judit: Öt nemzeti év, Budapest, Libri, 2013.
Facebook-event