Radikális bábszínház - Tóth Réka Ágnes kurzusa
Címkék: kultúra előadás színház kurzus ELTE BTK
2018.10.06. 16:14
Tóth Réka Ágnes
Tóth Réka Ágnes színházi dramaturgként dolgozik gyerek-és felnőttelőadásokban egyaránt. A Színház- és Filmművészeti Egyetem doktorjelöltje, kutatási témája a magyar politikai bábszínház egyik elfeledett szegmensét tárja fel.
Tóth Réka Ágnes kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián:
Radikális bábszínház
Politikai bábszínház a hatvanas évek végén Budapesten. Egy csapat fiatal képzőművész, akik cselekvési alternatívákat kerestek és a bábot találták meg. Öt éven át játszották előadásaikat Orfeo Együttes néven, de eddig semmilyen összefoglaló tanulmány nem született róluk. Politikai bábszínház, nyílt protestálás nélkül. Rejtett szembenállás és rendszerkritika: kurzusomban azokat az előadásrekonstrukciókat mutatom be, amelyeket az alkotók memoárjai és tárgyi emlékeik alapján rögzítettem.
I. 2018. október 17., szerda 18:00
A bábszínház politikussága
Miért a báb és miért a politika? Történeti áttekintés, amely során a magyar bábszínház kialakulásától keresem azokat a példákat, amelyek a politikai bábszínházig vezetnek el: a vásári bábjáték szatírájától a politikai performanszig.
II. 2018. október 24., szerda 18:00
Az Orfeo Együttes története
Hatvanas évek Európában, hatvanas évek a szocializmusban, hatvanas évek Budapesten. Egy csapat képzőművész a báb felé fordul, megalakítják az Orfeo Együttest és felépítenek két házat Pilisborosjenőn—közösségi kísérlet, művészetkritika, színházi avantgárd.
III. 2018. november 7., szerda 18:00
A felnőtt bábelőadások rekonstrukciójának bemutatása
A Philter-módszer segítségével rekonstruálom a csapat előadásait, amelyeket sosem vettek fel, szövegkönyveiket nem archiválták. Az oral history interview az egyetlen módja ilyenkor annak, hogy ezeket az előadásokat rögzítsük, a visszaemlékezések segítségével rögzíthetjük ezeket az előadásokat, amelyek nem kerülhettek be a színházi kánonba.
IV. 2018. november 14., szerda 18:00
Párhuzamos történetek
A hatvanas évek végén New York-ban is megalakult egy csapat, akik a képzőművészettől indultak el a bábszínház felé. Peter Schumann színháza egy különleges kísérlet arra, amit a magyar csapat már nem tudott folytatni: ötven évig működtetni egy független, politikai színházat, ahol tavaly nyáron két hónapot is eltölthettem—az ő történetük máig él.
Ajánlott olvasmányok:
Götz Eszter: Teremtett lények, Malgot István szobrai, Budapest, Kláris Kiadó 2012
Nánay István: Az Orfeo ügy Beszélő,1998/3
http://www.c3.hu/scripta/
Ring Orsolya: Alternatív művészeti mozgalmak az 1970-es években: az Ofeo-ügy
http://www.archivnet.hu/
http://epa.oszk.hu/00900/