Tóth Kitti

 

 

toth.jpg

Tóth Krisztina Kitti II. éves doktori hallgató az ELTE BTK Anglisztika Tanszékén működő Modern angol-amerikai irodalom és kultúra programon. Fő kutatási területe Virginia Woolf írásművészete, valamint kortárs művek kultúrális-kontextuális narratológiája. A Virginia Woolf-Blog vendégposztolója. A Narratives of Culture and Identity Research Group tagja.

 

 

 

Tóth Kitti kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián:

 

Virginia Woolf és a Bloomsbury-kör

 

 

 

A Bloomsbury-kör néven elhíresült, értelmiségi tagokat számláló csoport az angol modernizmus egyik legfontosabb szellemi körévé és a radikális értelmiségi elit legnagyobb hatású csoportjává vált a 20. századi Angliában. A körbe elsősorban az akkor még mindig erős viktoriánus társadalmi normákkal szemben ellenérzéseket tápláló, azt kifogásoló értelmiségiek tartoztak, akik jelentős hatást gyakoroltak a modern brit kultúrára. Az előadás-sorozat célja, hogy bemutassa Virginia Woolf művészetét és az őt körülvevő környezetet, a térhez és a művészethez való kapcsolata szempontjából: a térhasználat és a téralkotás különféle lehetőségei, a megélt tér jellegzetességei és ábrázolása, a külső és belső tér megjelenítése. Külön figyelmet fordítva Woolf Mrs. Dalloway és A világítótorony című regényeire, naplóbejegyzéseire és a kör művészeti munkáira, kapcsolatba kívánom hozni a Bloomsbury-kör művészi terét Woolf írásaival, összekötve így szöveget, festményeket, képzőművészeti alkotásokat és gondolatokat. 

 

I. 2016. március 7. 18:00
Élet és művészet egységes tere

Az előadás fő fókuszában Bloomsbury mint városrész áll. A mindennapi terek kialakítása, a bennük élők értékítélete, véleménye, a tér társadalmi el (nem) fogadottsága. A Bloomsbury-kör avantgárd törekvései, és az Omega Műhely megalapítása.

 

II. 2016. március 21. 18:00
Tudatfolyam, a belső tér ábrázolása

Az előadás középpontjában Woolf regénytechnikája, a tudatfolyam-technika bemutatása áll. A Mrs. Dalloway (1925) és A világítótorony (1927) című regényeken keresztül kiemelt szövegrészek szoros olvasásával vizsgálom a narratív stratégiák technikai aspektusait, valamint a fiktív szövegvilágok, azon belül is a belső tér és az „itt és most” pillanatok ábrázolását.

 

III. 2016. április 4. 18:00
Az alkotó művész és a művészi alkotás ábrázolása a szövegben

A művész és művészi tevékenység megjelenése Woolf két regényében, a Mrs. Dalloway-ben és A világítótoronyban. Az előadásomban a művész és az alkotás közti összefüggő motívumháló köré szerveződve vizsgálom a regényekben felbukkanó művészi tér és hely meghatározó szerepét, a térhasználat és a téralkotás különféle lehetőségeit, az alkotófolyamatot, a megélt, használt tér jellegzetességeit, valamint a kész mű karakterét.

 

IV. 2016. április 11. 18:00
Kreatív terek és kapcsolatok feltérképezése

Személyesség és szakmaiság összefonódása. Vanessa Bell és Duncan Grant festők kreatív tere, a Charleston House, valamint Virginia és Leonard Woolf közös otthona, a Monk’s House bemutatása. A Charleston House megjelenítése Bell és Grant festményein, az érzékelt és mentális tér képi rögzítése, színkezelés, kompozíció kérdése.

 

Ajánlott olvasmányok:

Woolf, Virginia. A világítótorony. Európa, 2004.
Woolf, Virginia. Mrs. Dalloway. Európa, 2003.
Harris, Alexandra. Virginia Woolf. General Press. 2014


Ajánlott szakirodalom:

Bell, Q., Nicholson, V., MacWeeney, A. Charleston: A Bloomsbury House and Gardens. London: Frances Lincoln Publishers, 2004.
Froula, Christine. Virginia Woolf and the Bloomsbury Avant-garde: War, Civilization, Modernity. Columbia University Press: New York. 2007.
Hancock, Nuala. Charleston and Monk's House: The Intimate House Museums of Virginia Woolf and Vanessa Bell. Edinburgh University Press: 2012.
Nóra, Séllei. A másik Woolf: Kulturális (ön)reflexivitás Virginia Woolf harmincas évekbeli szövegeiben. Debreceni Egyetem: Debrecen, 2012.
Reed, Christopher. ‘Through Formalism: Feminism and Virginia Woolf’s Relation to Bloomsbury Aesthetics’, In: The Multiple Muses of Virginia Woolf, ed. Diane F. Gillespie Columbia and London: University of Missouri Press, 1993.
Rosenbaum, Stanford Patrick. The Bloomsbury Group: A Collection of Memoirs and Commentary. University of Toronto Press. 1995.

 

 

Facebook-esemény

süti beállítások módosítása