14522116_1454901187870414_702028963_o.jpgSzabó Kata

 

Az Atelier Történettudományi doktori iskolának vagyok másodéves hallgatója. Korábban magyar és orosz szakot végeztem, és néhány orosz, egy szál gitáros, sanzon jellegű dal megtanulása után érdeklődésem a könnyűzenében rejlő történelem felé fordult, mivel szerintem a könnyűzene az a művészeti ág, amely legdirektebben tudja átadni egy korszak légkörét. Jelenleg a politikai dal hivatalos megítélésének változásait kutatom.

 

 

 

 

 

 

 

bozo_t_tori_koli.jpgBozó Tamás

 

A történelem alapképzés után az Új- és Jelenkori Magyar történeti Tanszék Modernkori magyar történelem mesterképzésére jelentkeztem, ahol ebben a szemeszterben kezdem második évemet. Tanulmányaimat ezután doktori képzésben szeretném folytatni. Érdeklődésem egy Kádár-kori könnyűzenéről tartott kurzus után élénkült fel a téma iránt, és terjedt ki később a korabeli ifjúsági kultúrára is. Jelenleg az foglalkoztat, milyen megítélésben részesítették a könnyűzenét (itt főleg a beatre gondolok) hallgató fiatalokat a korszakban.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szabó Kata és Bozó Tamás kurzusa a Pesti Bölcsész Akadémián

 

Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban

 

A Kádár-korszak könnyűzenei élete sok szempontból feltáratlan területe a történeti tárgyú kutatásoknak. Főképp a galeri- és hippicsoportosulások hivatalos megfigyeléséről, a Budai Ifjúsági Park, a fesztiválok és klubok látogatóinak világképéről kaptunk eddig híradásokat, viszont sok esetben elveszett az a korrajz, amely nemcsak a könnyűzenei irányzatok egymáshoz való viszonyát, hanem kialakulásuk indítóokait is árnyalja. Az előadásokon bőséges korabeli hang- és képanyaggal, dalszövegek elemzésével, pártutasítások és sajtóanyagok bemutatásával új aspektusokból vizsgáljuk az ifjúsági tömegkultúra első nagy hullámának időszakát.

 

2016. november 15., kedd

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban I.
„A zenekar bemutatja vietnami számait”: A protest song daltípus történeti háttere és a műfaj magyarországi meghonosítása – Szabó Kata

Az előadás témája protest song daltípus társadalmi és kulturális háttere, valamint a műfaj magyarországi megjelenése. Az előzménynek tekinthető  közéleti dalok bemutatása után az előadás áttér az USA-ban a hatvanas években népszerűvé váló protest-song műfaj tartalmi jellegzetességeire is. Az előadók hatása Magyarországon: Vietnami szolidaritási gyűlések Oszolytetőn és közéleti dalos műhely a Lengyel-klubban. Az előadás előtérbe helyezi azt a megállapítást, hogy a zenei irányzat nem hivatalos úton született meg Magyarországon, és olyan törekvések is jellemezték, amelyeket átírt a hivatalos beavatkozás.

2016. november 22., kedd

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban II.
Mi zajlik a háttérben?: A könnyűzene „legalizálását” befolyásoló politikai, kulturális és intézményi háttér – Bozó Tamás

Az előadás témája a Kádár-korszak könnyűzenei politikájának egy rövid szakasza, az 1968-1972 közötti időszak, ugyanis 1968. január 1-jén a Magyar Szocialista Munkáspárt bevezette az új gazdasági mechanizmust (1968–1972) Magyarországon, ami a gazdasági élet bizonyos mértékű liberalizációját jelentette. Egy általános bevezető után a kultúrpolitika, a politikai rendőrség és a KISZ ténykedésén és a könnyűzenei intézmények működésének ismertetésén keresztül képet kapunk az állampárt könnyűzenéhez fűződő viszonyáról, és hogy mennyire érvényesült a gazdaságban tapasztalható szabadabb légkör a könnyűzenében.

2016. november 30., szerda

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban III.
Pol-beat a színpadon: Sikeresnek mondható-e az első és egyetlen Pol-beat fesztivál? – Szabó Kata

Az első és egyben utolsó Pol-beat Fesztivál bemutatása a sajtóvisszhang és az előadók beszámolói alapján. A fesztivál körülményeinek taglalásában előkerül a dalszövegek hivatalos átírásának vagy cenzúrájának momentuma, amely elvezet az előadás második részében tárgyalt sajtóvitákhoz és a műfaj 1968-ban kialakuló megváltozott helyzetéhez.

2016. december 7., szerda

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban IV.
Problémák a pol-beattel: Az előadók, a hallgatók, és a műsorközlők reakciói – Szabó Kata

Az előadás korabeli sajtóanyagok, hivatalos iratok és személyes visszaemlékezések felhasználásával a műfajnak arra a bizonytalan kultúrpolitikai megítélésére világít rá, amely még az MSZMP KB-hoz és Népszabadság szerkesztőségéhez címzett levelekben is hangot kapott.

2016. december 14., szerda

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban V.
„Nem baj, ha hosszú a fiatalok haja, csak mossák!”: A közönség megítélése– Bozó Tamás

A második előadásban a könnyűzene és az ifjúság kapcsolatáról, ifjúságpolitikáról, a fiatalok körében legnépszerűbb stílusról, a beatzenéről, valamint arról lesz szó, hogyan próbálta az állampárt deviánsként beállítani a beatzenét hallgató és a megszokottól eltérően öltözködő fiatalokat a sajtóban.

2016. december 21., szerda

18.00 Könnyűzene és politika a Kádár-korszakban VI.
Megszelídített pol-beat a ’70-es években: KISZ-rendezvények és tábortűzi dallamok – Szabó Kata

Az előadás a pol-beat társadalmi beágyazódására hoz példákat a KISZ-rendezvények és az építőtáborok légköre kapcsán. Előtérbe helyezi a Székesfehérvári Dalostalálkozók és a VÁZA klub, valamint Boros Lajos, Csizmadia Sándor és Dinnyés József szerepét a műfaj továbbélésében. Ezen kívül képet ad a szocialista országok korabeli politikai dalosmozgalmairól, például a Berlini Nemzetközi Politikai Dalfesztiválról.

 

Ajánlott irodalom:

Aczél György. Eszménk erejével. 1971. Kossuth Könyvkiadó.

Agárdi Péter: Nemzeti értékviták és kultúrafelfogások 1847-2014. 2015. Napvilág Kiadó.

Balázs István (szerk.) Vélemények, viták zenekulturánkról, Budapest, Kossuth, 1982.

Bartha Eszter, Krausz Tamás (szerk.): 1968: Kelet-Európa és a világ, L’Harmattan, Budapest, 2009.

Beat. Szerk.: Vitányi Iván. Budapest, 1969. Zeneműkiadó.

Csatári Bence: A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája. PhD-disszertáció. Budapest, 2007. ELTE BTK.

Csatári Bence: A KISZ könnyűzenei politikája. In: Múltunk 2007/3. Budapest. 67-87.o.

Csatári Bence: Az ész a fontos, nem a haj: A Kádár-rendszer könnyűzenei politikája, Jaffa Kiadó, Budapest, 2015.

Földes György: A Kádár-korszak jellegzetességei. In: Mérlegen a XX. századi magyar történelem: értelmezések és értékelések. Szerk.: Püski Levente – Valuch Tibor. Budapest, 2002. 1956-os Intézet.

Fonyódi Péter: Beatkorszak a pártállamban 1963-1973. 2003. XX. Század Intézet.

Gergely Ferenc: KISZ. A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség története 1957-1989. 2008. Holnap.

Haraszti Miklós, Költők, dalok, forradalmak, Zeneműkiadó, Budapest, 1969.

Horváth Sándor: Kádár gyermekei, Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2009.

Az ifjúsági törvénnyel kapcsolatos jogszabályok. Az ifjúságról szóló 1971. évi IV. törvény végrehajtásával kapcsolatos jogszabályok és egyéb előírások gyűjteménye. Szerk.: Révész Péter. 1984. Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó.

Ignácz Ádám: A populáris zene megítélésének változásai a kádári Magyarország ifjúsági sajtójában – az első 15 év (1957–1972), Médiakutató, 2013/ 4., 7-17.

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János: A rock története 1., Glória Kiadó, Budapest, 2005.

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János: A magyarock története 1. Budapest 2005. Népszabadság könyvek.

Losonczi Ágnes: Zene – Ifjúság – Mozgalom. Budapest, 1974. Zeneműkiadó.

A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1963-1966. Szerk.: Vass Henrik. 1968. Kossuth.

A Magyar Szocialista Munkáspárt határozatai és dokumentumai 1967-1970. Szerk.: Vass Henrik. 1974. Kossuth.

Markó György: A Kalef: Moszkva téri galeri (1964-65), Budapest, H&T Kiadó, 2005.

Mong Attila: Kádár hitele. A magyar államadósság története 1956-1990. Budapest, 2012. Libri.

Orbán László: Ifjúság, értelmiség, szocialista kultúra. Válogatott beszédek és írások. Szerk.: Pintér István. 1981. Kossuth.

Romsics Ignác: Magyarország története a XX. században. Budapest, 1999. Osiris.

Sebők János: A Daltulajdonos, Budapest, Múzsák Közművelődési Kiadó, 1988.

Sebők János: Magya-rock 1. Budapest, 1983. Zeneműkiadó.

Sebők János: Rock a vasfüggöny mögött. Budapest, 2002. GM és Társai.

Szőnyei Tamás: Nyilván tartottak. Titkos szolgák a magyar rock körül 1960-1990. 2005. Magyar Narancs - Tihany-Rév Kiadó.

Tabajdi Gábor: A III/III krónikája. Budapest, 2013. Jaffa.

Vitányi Iván: Az „Extázis 7-től 10-ig” c. film fogadtatásáról. Budapest, 1970. Tömegkommunikációs Kutatóközpont.

Volt egyszer egy Ifipark. Emlékkönyv. Szerk.: Sebők János. Nyíregyháza, 1984. Nyírségi Nyomda.

 

Facebook-esemény

süti beállítások módosítása